Ako zbaliť spotrebiteľa na slovenský výrobok

Autor: Lenka Sameková | 3.2.2013 o 14:47 | (upravené 5.2.2013 o 17:38) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  271x

Ako iste vieme a dozvedáme sa zo všetkých možných aj nemožných formátov médií, stav predajnosti slovenských výrobkov zažíva posledné roky bezodnú, hanebnú, zaťažkávajúcu krízu. Otvorenosť trhu si vypýtala svoju krutú daň. Spestrenie sortimentu dovážanými výrobkami zo zahraničia ulovilo na lacnú návnadu slovenského spotrebiteľa.  

Reakciou na súčasný alarmujúci stav ohrozenia predajnosti slovenských výrobkov, pristupuje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR k opatreniam, vďaka ktorým sa produkty s podielom viac ako 75 % spotrebovaných surovín pri výrobe, výhradne slovenského pôvodu, upozornia kupujúcim v regáloch značkou SK. Tou značkou, ktorá od roku 2004 garantuje slovenskosť výrobkov. Zrodil sa predsa len nápad nový a to rozdeliť značku SK na dva stupne. Stupeň tradičný, ktorými si výrobcovia s viac ako 75 % podielom použitých slovenských surovín označkujú produkty pôvodnou značkou SK a stupeň nadštandardný s prislúchajúcou exkluzívnou značkou Gold SK, na ktorú majú nárok iba tí producenti slovenských výrobkov, ktorých produkcia nesie nadštandardné vlastnosti v podobe zníženého obsahu prídavných látok, soli, obsahu antioxidantov, vitamínov, stopových prvkov, esenciálnych mastných kyselín a pod., teda disponuje významnou konkurenčnou výhodou v porovnaní s podobnými výrobkami ponúkanými na trhu.

Prijatie uvedených opatrení je výsledkom apelovania Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory na nedostatočnú schopnosť slovenských výrobcov presadiť svoje produkty po stránke marketingovej i výrobnej. Vytýkanou sa stala najmä absentujúca medzinárodná informačná kampaň a chýbajúca podpora zo strany vlády.

Ako často ste sa pri rozhodovaní o kúpe tej či tej potraviny rozhodovali podľa značky kvality? Presvedčí Vás logo SK o tom, že výrobok ním označený je skutočne hodný kúpy? Značka SK plní vo svojom základe významnú úlohu z hľadiska garancie kvality pri expandovaní na zahraničné trhy. Je zárukou pre obchodníkov, ktorí o slovenských výrobcoch nedisponujú takými informáciami, aby boli schopní deklarovať akosť výrobkov spotrebiteľom v zahraničí. Nie je teda prvoplánovým nástrojom prilákania slovenských spotrebiteľov. Akiste je stimulačným prostriedkom, barličkou slovenských výrobcov, avšak nie cestou k akútnemu riešeniu mizernej nevôle slovenských spotrebiteľov uveriť v čaro domácich výrobkov. V čaro smotanového jogurtu s o niekoľko desiatok väčším podielom živých baktérií v porovnaní s jogurtom dovezeným, v čaro nefalšovanej tradičnej bryndze s obsahom viac ako 50 % hmotnosti ovčieho hrudkového syra, v čaro prírodného agarového želé s blahodárnymi účinkami na tráviaci trakt...

Odhliadnuc od cenového rozpätia, v ktorom sú slovenské produkty obchodnými reťazcami spotrebiteľovi ponúkané, kľúčovým defektom je zjavne nedostatočná informovanosť kupujúcich. Intenzívna a nekonečná edukácia o dizajne originálnej značky SK, „prekvapivo“ nesúcej iniciály SK, je mrhaním množstva času, prostriedkov a trpezlivosti reklamou presýteného slovenského spotrebiteľa. Lákať kupujúcich v čase hlboko podkopaných základov slovenského patriotizmu na značku SK je ako chytať šťuku na zeleninovú návnadu. Možno je zdravá (minimálne pre slovenskú ekonomiku), ale nie až natoľko dôveryhodná, aby jej nakoniec zachutila. Aj niektorí slovenskí výrobcovia si uvedomili, že bez imidžu to jednoducho nejde. Aj preto možno vídavať na pultoch obchodov čoraz väčšmi, kvalitou prevedenia približujúci sa dizajn obalov tuzemských výrobkov k tým zahraničným.

Byť slovenský je fajn. Byť slovenský a deklarovať kvalitu logom SK na obale je super. Ale čo je IN je presvedčiť spotrebiteľa o tom, že tou pravou pridanou hodnotou kúpy slovenského výrobku nie je 75 % podiel slovenských surovín, ale plnohodnotnejšie zloženie a jedinečný úžitkový efekt zabezpečený proklamovanými slovenskými surovinami (napr. spomínaný väčší podiel živých baktérií v mliečnych výrobkoch). Z tohto dôvodu je logické sústrediť prostriedky do vedeckých štúdií a preorientovať obsah marketingovej informačnej kampane na výsledky a už teraz známe, len akosi nepovšimnuté fakty. Pretože nielen tie búrlivé, horúce, povrchné či podpovrchové série slovenských komerčných televízií, ale aj slovenskí producenti by nám radi chceli ponúknuť viac a viac a viac a viac a viac...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.

SVET

Pozrite si, ako za dva roky zničila vojna Donecké letisko

Miesto bojov medzi proruskými separatistami a ukrajinskou armádou.


Už ste čítali?